ZA OPONOU: 22. Mateřinka, kojit při představení dovoleno!

22. 6. 2013
Ačkoliv je grafické pojetí plakátu s číslem 13 hned pod názvem festivalu poněkud zavádějící, Mateřinka letos slaví symetrické dvaadvacetiny. Vzhledem k tomu, že se narodila v roce 1973, lze bez nadsázky říct, že mnozí její první diváci letos slaví padesátiny. Za tu dobu slečna Mateřinka vyrostla z původně přátelského sletu spřízněných loutkařů v dámu světového významu. Podstatné je, že přátelská, neformální atmosféra zde panuje dodnes.
O festivalu jsme již poměrně podrobně referovali, takže letopočty, počty zúčastněných souborů a další zajímavosti pro účtařské povahy naleznete zde: http://www.genusplus.cz/zblizka/videorozhovor-materinka-zabavi-i-jednolete-deti. Každý správný festival lemují doprovodné akce, většina z nich se pořádá v době festivalu. Připomeňme jednu, která je mimořádně zajímavá nejen sama o sobě, ale i tím, že dnes (22.6.) nekončí, pozvánka na ni zůstává aktuální až do září. Jde o fantastickou expozici rodinných loutkových divadel, kterou pod názvem Skromné stánky múz do Liberce přivezlo Moravské zemské muzeum v Brně. Náš report včetně rozhovorů naleznete zde.

Protože fakta najdete na odkazech výše, případně na stránkách Naivního divadla (jen se nelekněte troubícího slona), můžeme si dovolit ten přepych a věnovat se dojmům. Propagace festivalu je celkem slušná, ke koloritu města už tak nějak patří, že poté, co odkvetou rododendrony a azalky, zaplaví každý druhý rok město létající i sedící a stojící sloni všech možných barev. Tento maskot je již také plnoletý, letos mu bylo dvacet, a aby mu nebylo smutno, měl letošní ročník ještě maskota svého. Ano, byl to ten podivný globus visící v Moskevské ulici. Osobně jsem se domníval, že kontinenty jsou složené ze zvířat Archy. Byl jsem vyveden z omylu, jsou to opět propletení chobotnatci :-)

Smutné je, že málokterý Liberečák tuší, že jestli je dnes Liberec něčím v zahraničí proslulý, tak je to právě Mateřinka, unikátní festival profesionálních loutkových divadel pro caparty. Pan Stanislav Doubrava, ředitel Naivního divadla a festivalu v jedné osobě, pro to má pádné argumenty:


Úterní zahájení bylo celkem tradiční a navzdory vedru mělo výbornou atmosféru. Jen opět malé ale. Čekali jsme, že se do průvodu aktivně zapojí víc aktivních účinkujících i diváků. Dokázali bychom si představit mnohem větší pozdvižení. Ale všechna čest, bavili jsme se skvěle všichni, my diváci i aktéři.

Video z průvodu jsem úmyslně příliš nestříhal, takže má přes 10 minut, ale myslím, že ve věku YouTube, kdy lze přeskakovat vpřed, případně se vracet, to vůbec není na závadu.


Hodnota festivalu Mateřinka spočívá především v tom, že si profíci můžou navzájem předvést, co úžasného vymysleli, sednout si a pokecat o životě. V době, kdy děti již během kojení sledují telenovely a horory, je loutkové divadlo, lépe řečeno jakéhokoli živé umění, jednou z obranných linií na tomto válečném poli a zasluhuje když už ne metál, tak určitě podporu. V Evropě jsou slušně dotovány soubory oslovující právě nejmenší diváky, prakticky batolata. Představitelem tohoto trendu byl na festivalu například belgický soubor Theater De Spiegel, který z Antverp do Liberce přivezl fantastickou hudebně-divadelní výpravu do světa hmyzu, plnou krásy i kruté reality boje o přežití.

My jsme měli unikátní možnost natočit umělce během odpolední zkoušky. Režisér a tvůrce představení Karl Van Ransbeeck nám poodhalil, jak představení pro děti ve věku, ze kterého si v dospělosti nic nepamatujeme, vzniká. Jeho názor na pozitivní funkci krutosti nebo nepěkné životní reality v pohádkách pro nejmenší je rovněž pozoruhodný. Dáváte-li přednost originálu před simultánním dabingem, podívejte se na rozhovor zde: http://youtu.be/uk94doEHgH8. Přetlumočené video je zde:


Bylo by ovšem naprosto nespravedlivé dělat z liberecké přehlídky záležitost jen pro odbornou veřejnost. Na každém představení mají nejlepší místa děti a odborníci sedí až za nimi. Takže se (nejen) liberecké děti a jejich rodiče můžou pokochat tím nejlepším, co v poslední době v oboru vzniklo. Tady je na místě opět malé ale. Pořadatelé zcela správně trvají na kvalitě prožitku, ke kterému v případě představení pro děti patří bezprostřední kontakt s divákem. Takže Mateřinka neohromuje počty návštěvníků. Ty odpovídají kapacitě divadla krát počet představení a pohybují se kolem 3,000 lidí. No a to malé ale spočívá v tom, že bychom očekávali víc produkcí ve veřejném prostoru. Na ulicích, v městských parcích a podobně.

Pro další rozhovor a ukázku jsme si vybrali několika cenami již ověnčené představení Budulínek, které velmi dobře baví nejen děti, ale i dospělé. Naše první otázka tedy směřovala k tomu, jestli autoři při psaní hry pro děti myslí i na jejich dospělácký doprovod:


Co říct závěrem? Nás napadlo jen to, že by se už šikla vnoučata, abychom jim mohli dělat doprovod do Naivního. Takže na závěr dejme slovo Vítkovi Peřinovi, který má spolu se Stanislavem Doubravou na svědomí dramaturgii festivalu:



Předchozí díly ZA OPONOU naleznete zde:

Skromné stánky múz
http://www.genusplus.cz/zblizka/za-oponou-divadelka-ktera-prevalcovala-doba-i-televize
Simona Babčáková a Ester Kočičková:
http://www.genusplus.cz/zblizka/za-oponou-babcakova-a-kocickova-damy-v-hnizde-totalni-improvizace
Chantal Poullain a Jiří Schmitzer:
http://www.genusplus.cz/zblizka/za-oponou-ch.-poullain-a-j.-schmitzer-tak-trochu-na-vase-riziko
Jelení Loje:
http://www.genusplus.cz/zblizka/za-oponou-jeleni-loje-ucinny-balzam-s-vedlejsimi-ucinky
Můj pes Killer (recenze):
http://www.genusplus.cz/zblizka/za-oponou-film-muj-pes-killer-je-genialni-a-to-ho-zabiji
Fero Fenič o Febiofestu:
http://www.genusplus.cz/zblizka/za-oponou-nekoncepcni-rozhovor-s-fero-fenicem-o-koncepci-ozven-febiofestu



Text a obraz Mad, rozhovory a překlad Darka
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
prosinec
2016
reklama
GENUS PLUS (www.genusplus.cz) – zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).
reklama