reklama

Lesní železnici v Muskau zachránilo sjednocení Německa

1. 8. 2018
OBSAHUJE VIDEO Velké technické památky jsou často jen nefungujícími fragmenty. Lesní železnice Muskau - Weißwasser - Kromlau nejen že jezdí, ale některé úseky byly dokonce znovu postaveny díky plánu zachování a rozšíření nabídky pracovních míst v bývalém NDR po pádu berlínské zdi a dotacím.
Horní Lužice byla, a vlastně ještě je, bohatá na hnědé uhlí nevalné kvality. Tento nerost byl doslova palivem rozvoje oblasti v 19. století, a když v roce 1867 získal Weißwasser spojení s železnicí Berlín - Görlitz, již nic nebránilo tomu, aby zdejší převážně sklářský průmysl roztočila kola industrializace. Hrabě Hermann von Arnim, nový majitel panství Muskau, zahájil roku 1895 budování úzkokolejné (600 mm) průmyslové železniční sítě, která záhy propojila jeho doly a továrny. "Malá železnice hraběte von Arnima" (Gräflich von Arnimsche Kleinbahn) brzy dosáhla délky 80 km.
První ránu železnici zasadil konec 2. světové války. Ne proto, že by byla poničená válečnými operacemi, ale proto, že podniky byly rozebrány a odvezeny do SSSR. Doly zde však zůstaly, a tak železnice nakonec fungovala dál. Našla symbiózu i s klasickou železniční tratí, postavenou v souvislosti s otevřením velkodolu Mír roku 1969, ačkoliv její provoz byl radikálně omezen. Snahy o ukončení provozu nerentabilní železničky brzdily problémy v automobilové dopravě, například nedostatek benzínu. Provoz byl oficiálně ukončen roku 1978

Zbývajících kolejí se ujali nadšenci odhodlaní obnovit provoz. To se jim povedlo, roku 1984 byly uskutečněny první jízdy v úseku Weißwasser - Mühlrose. Tato trať je dnes provozována nikoliv do Mühlrose, ale do Kromlau. Trať do Kromlau byla postavená roku 1992, kdy po sjednocení Německa obnova lesní železnice jako turistického lákadla a zdroje pracovních příležitostí dostala zelenou. Již roku 1995 byl otevřený "nový" úsek trati do Bad Muskau, demontovaný v sedmdesátých letech.
Foto Mad

Muzeum lesní železnice (MAPA) před nádražím Weißwasser vzniklo roku 2001.
Foto Mad

Expozice, která je zároveň fungující vozovnou, nabízí pestrou směsici exponátů, historicky cennými kousky počínaje, viz. parní lokomotivy vpravo, přes moderní repliky původního vozového parku až po moderní otevřené a uzavřené vagóny pro osobní dopravu. Lesní železnice v dobách své slávy totiž k přepravě osob nesloužila.
Foto Mad

K vidění jsou i vyložené lahůdky jako tato ruční úzkokolejná drezína.
Foto Mad

Živým technickým skanzenem je i centrální nádraží ve Weißwasseru. Expozice je ale poněkud přikrášlená, jak bylo řečeno, ve zdejším regionu se těžil lignit, tedy uhlí nízké kvality, a nikoliv kvalitní černé uhlí, kterým jsou ukázkově naplněné vozíky.
Foto Mad

Foto Mad

Zdrojem příjmů železnice jsou i nejrůznější doplňkové služby. Slavíte kulatiny, plánujete svatbu? Pronajměte si vagon nebo i celý vlak! Ovšem svatebčané pozor, německé zákony striktně trvají na určení přesného místa sňatku, takže ano si v jedoucím vlaku neřeknete.
Foto Mad

Weißwasser, centrální nádraží úzkokolejky, je na turisty připraveno. Na turisty je připravený i web železnice, fungující v německé, anglické, české a polské verzi. Zajímají-li vás ceny a jízdní řády, doporučuji českou verzi. Historie je podrobně rozvedena jen v němčině.
Foto Mad

Jídelní lístek čítá jen pár položek, ale nabízí kvalitní, typicky německý oběd za velmi slušnou cenu. Například tento řízek přišel na 3,6 € a limonáda (Apfelschorele 0,5 l) stála 1,5 €. Bratwurst pořídíte za 1,5 €.
Foto Mad

Na úzkokolejce panuje čilý ruch turistický i dopravní. Provozovatelé uvádějí 40 000 cestujících za rok. Po zakoupení zpáteční jízdenky do Kromlau za 6,5 € se vydáváme na cestu nejzajímavějšími pasážemi zdejší přírody.
Foto Mad

Atmosféru jízdy po této úzkokolejce ze stanice Weißwasser do Kromlau zachycuje naše video (nezobrazuje-li se vám přímo v reportáži, použijte link na YouTube).


Trať má velmi jednoduché schéma, přesto takovýchto vidlic obsahuje hned několik. Vlevo je odbočka směrem na Mühlrose ke hnědouhelnému dolu Nochten s největším rypadlem na světě a cílem nedaleko rozhledny Am Schweren Berg. K této rozhledně jsou konány mimořádné jízdy, vstupné na rozhlednu je v ceně.
Foto Mad

Rovinatá krajina geoparku Muskauer Faltenbogen je ideální pro budování cyklostezek. Právě míjíme Hermannsdorfer Radweg, po kterém byste směrem jižním dojeli například k již zmíněné rozhledně Am Schweren Berg.
Foto Mad

Cestou potkáte řadu staveb pro laika záhadného určení (že by koksovna?)...
Foto Mad

...a krajin jako vystřižených z nějakého postapokalyptického filmu. Četná jezera a jezírka jsou zaplavené bývalé povrchové hnědouhelné doly, viz letecký snímek.
Foto Mad

Foto Mad

Foto Mad

Jsme v Kromlau, kam koleje lesní železnice dorazily překvapivě až roku 1957. (Převzato z informační tabule WEM.)
Foto archiv WEM

Na jaře je zdejším lákadlem park rododendronů, po celý rok pak bizarní romantický most (viz. náš obrazový report).
Foto Mad

Nejste-li fandové lokomotiv a nezajímá vás, jak se přepřahá malá mašinka, můžete čas do odjezdu využít k průzkumu toho, kam se hraběcí úzkokolejkou necháte odvézt příště. Náš tip je jasný, zámek a park v Bad Muskau (viz. reportáže ZDE a ZDE). Koleje dnes nespojují zaniklé fabriky, ale vyšperkované turistické atrakce této části Horní Lužice.


Text, foto, video Mad
cl
18. 12. 2018 16:16 Českolipská teplárenská zdraží v příštím roce teplo v České Lípě o 3,6 pct. Pro průměrnou domácnost to znamená zaplatit navíc zhruba 600 korun za rok.
skipas
18. 12. 2018 16:15 Skipas na celou sezonu na Ještědu v Liberci neplatí pro večerní lyžování. Provozovatel areálu TMR Ještěd tím rozčílil některé lyžaře, výtky odmítá.
jn lb
18. 12. 2018 15:11 Liberec chce od Jablonce dvakrát víc peněz na zajištění provozu tramvajové tratě, která spojuje obě města. Ročně by mělo jít zhruba o 22 milionů Kč.
volfová
18. 12. 2018 15:10 Jitka Volfová (ANO) zvolená starostkou České Lípy, bude dál i v radním Libereckého kraje, ale neuvolněným. Zůstane v pozici statutárního náměstka.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
prosinec
2018
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).