reklama

STYL: Liberecká Popelka okouzluje děti, baví dospěláky

25. 10. 2014
Tento víkend (25.10.2014) má v Divadle F.X.Šaldy v Liberci druhou premiéru klasický balet Popelka v naprosto moderním pojetí Aleny Peškové. Účastníci první premiéry, kteří divadlo zcela zaplnili, nešetřili nadšením a chválou. V Liberci hned z kraje sezóny vybuchla bomba.
STYL: Liberecká Popelka okouzluje děti, baví dospěláky
Foto + video Mad
Kdo sleduje kulturní dění, ví, že Alena Pešková od doby, co nastoupila na místo šéfa baletu, vybudovala pod Ještědem velmi kvalitní soubor tančící atraktivní repertoár v originálním provedení. Zásluhou tvůrců, kteří se nebojí riskovat, máte zaručeno, že se v Liberci na baletu nebudete nudit, ať si koupíte lístek na modernu nebo na klasiku. Koncepce Aleny Peškové a jí oslovených tvůrců totiž takové škatulkování nezná. Škoda, že se tato informace ještě dostatečně nerozkřikla mezi Liberečáky. Třeba nás na fenomén, který se na našem drsném severu zrodil, bude muset upozornit někdo zvenku.
Liberecký balet je pravděpodobně nejmenším baletním souborem v Česku. Jestli jsme dobře počítali, má 15 tanečníků a tanečnic. Pro srovnání, soubor Národního divadla má 76 tanečníků a plzeňské Divadlo J.K. Tyla, které je nám velikostí přeci jen bližší, zaměstnává tanečníků 34. Alena Pešková zavedla systém, který z tohoto handicapu udělal největší devizu. Všichni jsou sólisté i sboristé zároveň a inscenace jsou tomu přizpůsobovány, v každém představení má každý větší či menší sólo, ač netančí zrovna hlavní roli. Popelka je toho skvělým důkazem.

Za oponou se občas odehrávají zajímavé věci. Soubor baletu DFXŠ a realizační tým Popelky se po první premiéře nechává zvěčnit na společné foto, zatímco hlediště opouštějí spokojení diváci zmožení dlouhým potleskem.
Foto Mad

Popelka Sergeje Sergejeviče Prokofjeva vznikla během války a premiéru měla v listopadu 1945. Patří k tomu nejlepšímu, co geniální skladatel napsal, a zároveň bohužel stojí na konci jeho tvůrčí kariéry. Prokofjev nedlouho poté utrpěl úraz hlavy, což podstatně snížilo jeho tvůrčí potenciál. Tehdy bylo dílo, k němuž napsal libreto Nikolaj Volkov, bráno jako vrchol umělecké avantgardy. V té souvislosti je úsměvné se na něj dnes dívat jako na klasiku tesanou do kamene.
Prokofjev tehdy prohlásil, že chtěl, aby postavy bez ohledu na to, že jde o pohádku, působily jako skuteční lidé se skutečnými problémy našeho světa. Tento přístup Alena Pešková, která "pohádku" kongeniálně zasadila do jakési blíže neurčené současnosti, beze zbytku dodržela.

Vše podstatné o baletu Popelka a jeho moderní koncepci, včetně mnoha ukázek ze zkoušek, se dozvíte v našem videu:


Než po návštěvě Popelky začnete diskutovat o vhodnosti či nevhodnosti transformace příběhu do reálí a problémů dneška, bude dobré si připomenout, že i pohádka sama má více verzí, odlišných nejen v detailech. Možná mi nebudete věřit, ale kosmopolitní pohádka o Popelce, uzurpované macechou a nevlastními sestrami, je čínské provenience a motiv miniaturního střevíčku, v našich reáliích působící roztomile, byl v mateřské Číně krutě vykoupeným symbolem krásy dívek ze vznešených rodin. Aby bylo malé nožky dosaženo, byla děvčátka od kolébky systematicky mrzačena.
Právě čínská verze je odlišná od verze evropské hned v několika pozoruhodných bodech. Tatínek Ye Xiang, tak se čínská Popelka jmenuje, měl od začátku dvě legitimní manželky a s každou jedno dítě. Napřed zemřela maminka Ye Xiang, pak i tatínek. Ye Xiang sice pomáhá kouzelná rybka, ale hoka nic nedostane zadarmo. Konkrétně na zlaté střevíčky si musí vydělat prodejem vlastní keramiky. I princ je podle některých verzí až nepohádkově pragmatický. Místo úmorného běhání po domech a chaloupkách prostě zajde k ševcovi, zeptá se ho, pro koho střevíček šil, a pak jde najisto.

V liberecké Popelce nejde o střevíček, ale o mobil, který je naprosto out. To majitelce ve společnosti holdující konzumu na oblíbenosti rozhodně nepřidá. Popelka je navíc pro ostatní prostě divná. (Vlevo je Marika Hanousková, vpravo Popelka Rie Morita)
Foto Mad

Ale není přece důležité, jak mobil vypadá, ale že funguje a že Popelku nakonec dovede ke štěstí. (Vlevo Rie Morita, vpravo Karolína Miková, tančící zesnulou maminku i dobrou vílu)
Foto Mad

Princ (Jaroslav Kolář) není princ, ale synek bohatých rodičů (Valerija Radionova, Andrey Bayniyazov), kteří rádi pořádají velkolepé mejdany :-)
Foto Mad

Roční období původního libreta nahradili stylisté. (Zleva do prava: Marika Hanousková, Jan Březina, Veronika Šlapanská, Margaux Thomas, Annabel Pearce, Vladimir Kamenev)
Foto Mad

Nevlastní sestry (Veronika Šlapanská zcela vlevo a Margaux Thomas úplně vpravo) a macecha (Maria Gornalova) se do role opřely s opravdovou chutí a s evidentním smyslem pro komiku. Tatínek (Alexey Yurakov) to vše trpělivě snáší skryt za županem manželky.
Foto Mad

Veronika Šlapanská vlevo, Maria Gornalova uprostřed a Margaux Thomas vpravo. Už jen kvůli skvělým výkonům těchto dam, a to nejen čistě tanečním, ale i tanečně komediálním, byste si Popelku neměli nechat ujít.
Foto Mad
Foto Mad

V čem zůstala Popelka věrná klasické představě, to jsou rozhodně pestré kostýmy. Slovo má Monika Kletečková (rozhovor obsahuje i další taneční ukázky):


Takto uvidíte Popelku vy...
Foto Mad

...a takto vypadá zkouška téže scény. Paní v džínách a bílé halence není pohádková víla mimo službu, ale Alena Pešková, šéfka baletu, režisérka, choreografka, tanečnice... uprostřed tvůrčího procesu.
Foto Mad

"K úvodní fotce následujícího klipu jen malá poznámka: Všiměte si, že zatímco se vpravo řeší technický problém závěsu popelčina oříšku, baletky vlevo se stále pohybují na špičkách, aby nevypadly z role.
A teď ke slíbenému dalšímu videu. "Dvorním" scénografem Aleny Peškové je Richard Pešek jr. Zajímalo nás, jaké klady a zápory má sourozenecká spolupráce
(rozhovor obsahuje i pár pohledů do zákulisí):



Opona jde dolů, je čas na závěrečné hodnocení. Mezi oslavenci jsme v zákulisí zastihli i představitelku Popelky Rie Moritu a mnoho dalších premiérových hostů:


Častá námitka lidí, kteří balet v životě neviděli, je: "Na to nejdu, protože baletu nerozumím a představení nepochopím." Paní Pešková na to odpovídá: "Baletu, stejně jako životu, nemusíte rozumět. Ten se musí prožít. Když se přestanete snažit vysvětlit každý krok, pochopíte všechno." Tak jestli jste nestihli ani druhou premiéru, první repríza je 1. listopadu. Přijďte včas, začíná se přesně v 19 hodin. A mobil nechte doma, o tom život fakt není :-)

Na některé další reportáže, které jsme věnovali libereckému baletu, se můžete podívat zde:
Gustav Klimt - život jako tanec - část první
Gustav Klimt - život jako tanec - část druhá
Baletní flash mob v chrámu konzumu

Informační zdroje:
Zora Damová - Popelka a její střevíc(e) - ročníková práce, gymnázium Jeronýmova Liberec, rok vydání 2005
Program vydaný k baletu Popelka
http://www.saldovo-divadlo.cz/
http://cs.wikipedia.org/wiki/Popelka
http://cs.wikipedia.org/wiki/Sergej_Prokofjev

Zaujal vás tento článek? Pak by vás mohlo zajímat i toto:
Na starobylý Sychrov pro mladou módní inspiraci
Rok 2141, rok koně, dřeva a budhismu v Čechách
STYL: Šťastný a veselý nový (akademický) rok!
Matylda a Tylda, babči s elánem dorostenek
Když zadarmo dostanete víc než za peníze
Otevření Libereckého technického muzea
Inteligentní textil ochrání (bohaté) noční jezdce
Báječní muži a ženy se šarmem a s klikou
Rumburské Stonehenge třetího milénia
Kostel Luková, instalace Jakuba Hadravy
Tatra v Českém ráji, rallye postaru
Zapomeňte na starý Imperial, v novém převezme vládu světlo
Příliš krátká noc pod Ještědem
Ferdinand Dobrotivý opět přijel na své Zákupy
Z Kateřinek na Red Carpet Moments
Policajti ze Saint-Tropez by žasli
Literatour 2014
Baletní flash mob v chrámu konzumu
Zámek Zákupy, líc a rub krásné mince
Vizuální hodokvas žitavských postních pláten
Zittau - Die Reiche, cesta k novému bohatství
Eva Samková a Martina Sáblíková na dolarech z České mincovny

Euroregion Tour, svět víkendových dobrodružství
Karneval, kousek Brazílie v Novém Boru
Gustav Klimt - život jako tanec - část první
Gustav Klimt - život jako tanec - část druhá
Křehká krása 2013
Do IQlandie pas potřebovat nebudete, peníze ano 
Lázně tři, dva, jedna... Restart!
Terapie módou podle salónu Meescha P.
Tiskařem v Centru textilního tisku v České Lípě
Zdolat ledový vodopád je nejkrásnější v noci
Poznání táhne, když se stane dobrodružstvím
Báječné dorty po česku aneb ojedinělá cukrářská svatební show
Chcete být IN? Buďte Made in Jablonec!

Text a obraz Mad, rozhovory Darka
smrt
21. 11. 2017 20:00 Při autonehodě zemřela ve Vratislavicích nad Nisou chodkyně. Vůz srazil ženu na přechodu. Záchranáři se ji hodinu snažili oživit, ale nepodařilo se.
vodné
21. 11. 2017 18:18 Vodné a stočné na Semilsku zůstane příští rok na letošní úrovni. Za metr krychlový budou obyvatelé zásobovaní VHS Turnov platit 105,30 Kč jako letos.
florbal
21. 11. 2017 18:17 Florbalisté České Lípy prohráli v dohrávce 13. kola v duelu věnovaném školákům před 1211 diváky doma na zimním stadionu s FbŠ Bohemians 5:13.
jn
21. 11. 2017 16:05 Obyvatelé v Jablonci nad Nisou mohou dál žádat o půjčky na zlepšení svého bydlení. Příští rok na ně budou v městském rozpočtu připraveny dva mil.Kč.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
listopad
2017
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).