reklama

STYL: Gustav Klimt - život jako tanec (část první)

5. 10. 2013
Alena Pešková, šéfka baletu Divadla F.X.Šaldy v Liberci, pojala letošní 130.výročí otevření divadla po svém. Připravila taneční představení na motivy života secesního génia Gustava Klimta, jednoho z autorů divadelní opony. My měli exkluzivní možnost dokumentovat zrod tohoto díla.
Protože taneční divadlo Gustav Klimt má dnes (sobota 5.10.2013) druhou premiéru, začněme tím, že byste si neměli na dnešní večer nic plánovat a místo vegetování u televizní mozkomyčky byste měli zajít do divadla. Troufám si tvrdit, že zklamáni nebudou ani ti, kteří na balet normálně nechodí. Nejde totiž o žádnou ztuhlou klasiku, ale o velmi moderní představení tanečnice, choreografky a režisérky Aleny Peškové. Letos se do povědomí publika tato mladá dáma již stačila zapsat jiným výrazným režijně-choreografickým počinem, Krvavou svatbou, inspirovanou F:G:Lorcou (Divadlo J.K.Tyla Plzeň, ukázka je ZDE ).
Proč se o tom zmiňuji? S Klimtem má toto představení společnou výtvarnici kostýmů Moniku Kletečkovou, stejný je i scénograf Richard Pešek. O hudební doprovod k surrealistické Krvavé svatbě se postarala Gabriela Vermelho. Scénickou hudbu ke Klimtovi má na svědomí další geniálně "šílená" Češka Monika Načeva a alternativní multiinstrumentalista Tomáš Vtípil. Je prostě vidět, pardon, slyšet, že šéfka libereckého baletu má na autory hudby nos. Kdo zná tvorbu Gabriely Vermelho, Moniky Načevy nebo Tomáše Vtípila, tomu je jasné, že půlka úspěchu je zaručená.
Jak jsme již řekli, měli jsme exkluzivní možnost dokumentovat jednotlivé fáze vzniku představení. Teď, když je dílo na světě, vám nabízíme unikátní sestřih z první zkoušky. Protože 19.června teplota lámala rekordy obvyklé ve Středomoří a klimatizace na zkušebně Malého divadla jela naplno, omluvte místy zhoršenou kvalitu zvuku.

Naše video poskytuje zajímavý pohled na představy o představení, které můžete se skutečným provedením porovnat již dnes večer. Dozvíte se i jak to bylo s Klimtem a slavnou libereckou oponou. Víte, že Klimt velmi pravděpodobně Reichenberg nikdy nenavštívil?


Monika Načeva na první zkoušku přivezla jen ochutnávku, ale již v tuto chvíli bylo jisté, že se tanečníci a tanečnice zapotí, protože hudba měla ke klasickému pojetí daleko. K překvapení některých jsme se od ní a od Aleny Peškové dozvěděli, že valčíku budou v Klimtovi maximálně 3 takty, zato africkým bubnům bude patřit větší část jednoho obrazu.
Foto: Mad

Monika Načeva v tvůrčím zápalu.
Foto: Mad

Richard Pešek jr. vysvětluje, s jakými dekoracemi se budou účinkující potýkat. Scéna je pojatá opravdu minimalisticky, přesto obsahuje mimo jiné zpětnou projekci, točnu, malířský stojan v nadnadživotní velikosti a další vehikly. (Fotka reaguje na myš)
Foto: Mad

Monika Kletečková a její návrhy kostýmů teoreticky...
Foto: Mad

...a prakticky společně se spoluautorkou návrhů Alenou Peškovou. (Fotka reaguje na myš)
Foto: Mad

My na představení nejvíce oceňujeme věci, které běžný divák nevnímá, lépe řečeno by diváka ani neměly zajímat. S tvůrčím týmem jsme v hledišti i v zákulisí budovy DFXŠ strávili řadu dopolední a celý jeden večer a žasli jsme, v jakých bídných podmínkách vzniká špičkové umění pro vás, diváky. Zázemí divadla je v havarijním stavu. Jestli čekáte vůni šminek, tak za horšího počasí se připravte na odér z toalet. Jestli si myslíte, že účinkující mají šatny, na jaké jste zvyklí z filmů, budete rovněž překvapeni. Zato Fantom Opery by zde byl ve svém živlu. Kapitolou samou pro sebe je totiž technika, držená pohromadě vůlí obsluhy. Během zkoušek jsme viděli minimum chyb účinkujících, zlomyslností techniky včetně výpadku divadelního serveru mnoho.

Alena Pešková vzhledem k tíživé situaci divadla dokonce uvažuje, že založí Mecenášský klub libereckého baletu. Ovšemže ne na této fotce, tady právě tvoří choreografii :-)
Foto: Mad

V této souvislosti připomeňme, že příspěvek radnice na provoz divadla v posledních letech trvale klesá, ačkoliv zájem o divadlo roste. Vloni divadlo navštívilo skoro 88 tisíc diváků, přesto mzdy umělců patří k nejnižším v republice. Co je ale horší, sešlo z již naplánované rekonstrukce za 120 milionů korun, hrazené především z evropských fondů, protože město nenašlo v pokladně 18 milionů na nutnou 15% spoluúčast.
Takže o nějaké nové technice, která by úroveň představení a divácký zážitek posouvala dál, si tvůrčí tým ředitele divadla Martina Otavy může výročí-nevýročí nechat zdát.

Ale zpět k něčemu pozitivnímu, třeba k první zkoušce.
Foto: Mad

Foto: Mad

Foto: Mad

Foto: Mad

Příště se k přípravě tanečního divadla Gustav Klimt vrátíme. Podíváme se na první zkoušky na jevišti, na generálku i na premiéru!



Text a obraz (není-li uvedeno jinak) Mad, rozhovory Darka
all stars
19. 2. 2018 06:31 V sobotu se uskutečnila premiéra unikátního mezinárodního turnaje All Star Cupu. Za výběr české extraligy nastoupil liberecký Bílý Tygr Dominik Lakatoš. Více ZDE.
j50
18. 2. 2018 13:56 Česká běžkyně na lyžích Kateřina Smutná byla při obhajobě na Jizerské padesátce druhá za Švédkou Norgrenovou. Závod mužů vyhrál opět Nor Pedersen. Více čtěte ZDE.
jn
18. 2. 2018 11:19 Jablonec nad Nisou počítá letos s rekordními výdaji 1,195 miliardy Kč, příjmy budou o 281 milionů nižší. Na investice je v něm připraveno 351 mil. Kč.
teplo
18. 2. 2018 05:15 Modernizace parovodu v Liberci by měla začít letos na jaře. Umožní to vklad majetku, za který dosud Teplárna Liberec platila svým akcionářům nájemné. Více ZDE.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
únor
2018
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).