reklama

TECHNO: Simulátor DC-9 vonící nalétanými hodinami

19. 1. 2017
Letecký simulátor má (nebo měl) v počítači skoro každý chlap. Překvapivě existují i fandové létání, kteří vlastní celý kokpit. Většinou to jsou komerční výrobky z plastu. Petrovi Bílému z Vratislavic se povedl husarský kousek, pořídil si simulátor z opravdového letadla DC-9.
TECHNO: Simulátor DC-9 vonící nalétanými hodinami
Foto + video Mad, není-li uvedeno jinak
Profesionální simulátory jsou čtyři na Ruzyni, ty jsou opravdu věrné na hydraulických plošinách, konkrétně jde o Boeing 737, Boeing 737NG, A320 a ATR. Ale jak je to se simulátory amatérskými? Fanda do létání Petr Bílý to odhaduje takto: "Doma postavených simulátorů budou asi desítky, ale takových těch věrnějších jsou jednotky. Komerčně vyrobené simulátory dopravních letadel v osobním vlastnictví jsou podle mě v republice čtyři. Jsou to plastové kokpity většinou s obrazovkami místo oken nebo malou projekční plochou. Simulují činnost moderních letounů typu Boeing 737 800, to znamená, že i přístrojové vybavení prezentují především obrazovky. Jeden mají například kluci v Klášterci nad Ohří. Takovéto simulátory přijdou na několik milionů korun. Když jsem začínal, nechal jsem si udělat nabídku na simulátor Boeing 737 a ten tehdy stál čtyři miliony korun. Jenomže já chtěl simulátor Boeing 737 postavený z originálních součástek. Ukázalo se, že takový simulátor nejde jednoduše koupit ani vyrobit, protože kokpity letadel nejsou k mání."
Pak ale Petr dostal tip. V Kanadě existuje kokpit vlastněný umělcem, který čumák letadla použil jako výtvarný objekt. Všechny kabely vytrhal a vyrobil z nich umělecké artefakty. Teď bylo dílo, snad původně zamýšlené jako exponát do muzea, na prodej. Při dovozu kokpitu z Kanady do Vratislavic nebyl problém s razítky, ale s tím, že Petr Bílý znal kupovaný objekt jen z nekvalitních fotek, takže tak trochu kupoval zajíce v pytli, ale díky pomoci C.S.CARGO vše dobře dopadlo. Teď po víc než třech letech práce se z původně čistě chlapské hračky stal simulátor špičkových parametrů budící respekt hodinami nalétanými původním strojem, vlastně dvěma stroji. Podrobnosti naleznete na stránkách projektu www.dc-9.eu. A bez přehánění můžeme dodat, že jde o letecký simulátor hned z několika důvodů unikátní ve světovém měřítku.

Petr Bílý nám ukazuje zrekonstruované prostory a pokračuje ve výkladu: "Nebyl to podnikatelský záměr, původně to byl jen koníček s nějakým rozpočtem. Měli jsme spoustu nápadů, na začátku jsme například chtěli, aby byl simulátor na náklaďáku a my s ním mohli jezdit po akcích. Jenže jsme si spočítali, že bychom potřebovali kamion. Určitý problém byl i se sehnáním prostoru. Toto je již druhá hala. Od sedmdesátých let tu nikdo na nic nesáhl. Na co se tu podíváte, je naše práce, podlaha, stěny, nová elektrika..."
Foto Mad

Simulátor z ptačí perspektivy. (Na štafle vylezl a foto pořídil Artur Irma.)
Foto: Artur Irma

Usedáme do kokpitu vonícím kovem a olejem a pokračujeme v rozhovoru s Petrem Bílým záznamem na video. Následuje malá videoukázka toho, co simulátor umí:


Projektem prošlo několik lidí, majitel artefaktu letounu DC-9 Petr Bílý (vlevo) a Jindřich Machalínek, mechanik, programátor a muž mnoha dalších profesí, jsou u toho od začátku až doteď.
Foto Mad

A takto vypadá letoun McDonnell Douglas DC-9-31, který pilotují (zdroj fotky: www.dc-9.eu).
Zdroj: http://www.dc-9.eu/

Kokpit pochází ze dvou letadel. Základ je z letounu DC-9-31, vyrobeného v roce 1969, (v.č. 47404). Do června roku 2010, kdy byl vyřazen z provozu, nalétal během 94 044 letů celkem 88 708 letových hodin. Z druhého letounu DC-9 pochází všechny tři hlavní přístrojové panely. Letoun byl vyroben rovněž roku 1969 a zajímavostí je, že má v.č. jen o dvě cifry vyšší, což znamená, že oba letouny byly vyrobeny prakticky současně. Tento druhý letoun byl z provozu vyřazen roku 2005.
Foto Mad

Na vratislavickém leteckém simulátoru je unikátních více věcí, Petr Bílý je stručně shrnuje takto: "Jednak jde o originální kokpit DC-9, kterému simulujeme letové podmínky, a pak to, že máme projekční plochu 270o. V Evropě jsme jediní a ve světovém měřítku já osobně vím jen o druhé takové, která je umístěná na Novém Zélandu. Simulátorů postavených na kokpitu reálných letadel pár je, nejbližší funguje u Mnichova, ale běžný postup je, že přístroje jsou rozebrány a jejich funkci nahradí počítačem přímo řízený krokový motorek, což znamená, že z originálu zbyde jen přední panel a přístroj se chová oproti realitě nepřirozeně dokonale. My používáme originální přístroje a simulujeme jim letové prostředí, což ve světě nikdo nemá. Cesta ke zprovoznění byla opravdu složitá, ale výsledkem je dokonalá autenticita fungování."
Foto Mad

Tuto cestu si prošel především hlavní mechanik simulátoru Jindřich Machalínek, kterému se zprovoznění kokpitu stalo prací na plný úvazek.
Foto Mad

Chlapi měli kliku, při výrobě simulátoru jim hodně pomohlo, že se jim podařilo získat kompletní servisní dokumentaci DC-9. Pochází od mechanika, který na DC-9 dělal servis a po odchodu do důchodu mu dokumentace zůstala. Připomíná menší knihovnu, má celkem 25 000 stran. Z dokumentace vyplývá, jak jsou přístroje zapojeny, ale rozsah veličin bylo nutné ve většině případů odladit.
Foto Mad

Přístrojům simuluje letové podmínky kolem sta různých převodníků. Jen každá turbína posílá do kokpitu údaje z dvanácti různých čidel. Jedním z největších oříšků byla simulace malých změn tlaku ve velkém rozsahu hodnot pro výškoměry a měření rychlosti letounu. Základ tvoří modré moduly platformy Arduino, kterých je použito celkem pět desítek.
Foto Mad

Po softwarové ani hardwarové stránce není vlastní simulátor nic extra složitého. Na obsluhu klasického Microsoft Flight Simulator X: Acceleration stačí lepší herní počítač.
Foto Mad

Zato na krmení po datech hladových projektorů 270o projekce je zapotřebí speciální stroj se dvěma špičkovými grafickými kartami. Během naší návštěvy byla osazena jen jedna, takže obraz trochu cukal. Světelné podmínky nebyly ideální, protože k dokonalému zážitku potřebuje prostor ještě pár úprav. Okna dostanou závěsy, strop bude zatemněný, podlaha černá. Za kokpitem přibudou další tři sedačky pro případné zájemce o sledování výkonů pilotů. Bez zajímavosti není aní to, že simulátor DC-9 je připojený do celosvětové sítě simulátorů VATSIM, takže můžete zažít i pořádně hustý provoz, byť jen virtuální.
Foto Mad

Foto Mad

Jak bylo řečeno výše, původně byla stavba simulátoru uspokojením vášně pro létání. To se ale změnilo. Petr Bílý komentuje změnu koníčka v podnikatelský záměr takto: "Když jsme do toho nainvestovali tolik energie a rozpočet byl již asi 3,5x překročený, rozhodli jsme se naši práci nějak zhodnotit a v tu chvíli se simulátor DC-9 stal podnikatelským záměrem. Ale nechceme, aby sem lidi přišli na hodinu, jako to dělají jinde. Připravujeme zde zázemí a počítáme, že náš program bude třeba sedmihodinový. Například firmy zde můžou mít teambuildingové akce. Uvažujeme i o tom, že naši veřejnou činnost nějak propojíme například se sousedící Zauhlovačkou."

Žena Petra Bílého za berany simulátoru ještě neusedla, ale Petr i ji do projektu zainteresoval, stala se autorkou návrhu interiérů, například tohoto baru, ve kterém budou mít návštěvníci dokonalý přehled o dramatech, která se ve vedlejší místnosti budou jistě odehrávat. Projektor bude totiž na zeď promítat přímý přenos z kabiny.
Foto Mad

Vtipná vychytávka. Teď ještě program doplnit o liberecké mezinárodní letiště s betonovou dráhou schopnou odbavit DC-9.
Foto Mad

Takže se máme na co těšit, i když Petr Bílý a Jindřich Machalínek svorně tvrdí, že tento simulátor nebude nikdy úplně hotový, slavnostní otvíračka je plánovaná na březen!

Předchozí díly seriálu TECHNO naleznete ZDE.

Text Mad, rozhovor Darka
javorník
12. 12. 2018 17:02 O budoucnosti Všesportovního areálu Obří sud Javorník u Liberce zatím insolvenční soud nerozhodl. Dal vlastníkům čas doložit, že je firma solventní.
voda semily
12. 12. 2018 17:01 Na Semilsku zdraží voda v příštím roce o 3,3 pct. Za metr krychlový vodného a stočného zaplatí odběratelé zásobovaní VHS Turnov 108,80 Kč včetně DPH.
voda
12. 12. 2018 16:05 Lépe chráněná před povodněmi je úpravna vody s vrty v Nudvojovicích. Modernizace druhého hlavního zdroje pitné vody pro Turnov stála 45 mil. Kč.
teplo
12. 12. 2018 13:05 Teplo v Jablonci nad Nisou zdraží od Nového roku o 3,5 pct. Za gigajoule zaplatí domácnosti od 584 do 599 Kč. Ročně to znamená zhruba 500 Kč navíc.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
prosinec
2018
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).