reklama

Moto výstava Liberec 2018, výlet do světa motorkářské fantazie

12. 4. 2018
Hlavním magnetem teprve druhého ročníku této neobvyklé výstavy byly přestavby a radikální přestavby motorek. Radikální znamená, že vezmete motor a k němu postavíte celou motorku. Letos se účastnilo přes dvacet stavitelů, z nichž mnozí sbírají ocenění i na světových soutěžích.
Z těch slavných zde byl například Roman Buš, který bodoval až v Las Vegas, nebo Palo Fragula, vítěz své kategorie na ME. Ovšem krásných kousků, nad kterými zaplesalo srdce nejen příznivců motorek, bylo k vidění mnohem více. Moto výstava Liberec je v Česku třetí velkou výstavou tohoto typu a letos proběhl teprve druhý ročník. Překvapivé je, že ji nepořádá žádný vousatý potetováný motorkář v kůži, ale nenápadná Amálie Rybářová, u které byste si na první pohled na zájem o rychlé stroje rozhodně nevsadili.

Paní Rybářová na to pochopitelně není sama, v týmu má i syny. Petr Rybář vzpomíná na historii akce: "Shodli jsme se, že takové setkání lidí kolem motorek tady na severu by mohlo být zajímavé i pro širší veřejnost. O byznys vůbec nešlo a nejde, nás motorky prostě baví, tak jsme oslovili pár lidí a nakonec z toho byl první ročník Moto výstavy. Motorkáři se rádi předvádějí, tyto stroje se ve světě prezentují jako umělecká díla, podobně jako třeba sochy. Že tu takováto výstava chyběla, se nám loni potvrdilo. Letos jsme zase o něco dál. Takové motorky jako zde hned tak někde neuvidíte, ohlasy byly dobré, za ten rok se to rozneslo po sociálních sítích, takže letos to je úplně jiný level, je tu i mnohem víc návštěvníků."

Že návštěva Babylonu může přinést zajímavá překvapení, naznačovaly již okolní ulice, obsazené stroji návštěvníků a účastníků.
Foto Mad

Výstava se letos konala ve dvou sálech i na chodbách Babylonu. Začínala hned za vstupními dveřmi areálu a nepoučený laik mohl na okamžik získat dojem, že je na burze motodoplňků, ale zdání klame.
Foto Mad

Přestavby a radikální přestavby byly k vidění v Expo sále, do kterého můžete nahlédnout díky našemu sférickému videu, ovladatelnému myší nebo dotykem. Dívejte se pozorně, kolem vás prochází malé překvapení! (Nezobrazuje-li se vám video, použijte přímý odkaz na YouTube: http://www.youtube.com/embed/_ENbs0-W4ek)


Umělecké mašiny nepřišli obdivovat jen chlapi, ale v počtu větším než malém i ženy, dívky a děti.
Foto Mad

Celé tři dny na pódiu Expo sálu běžel doprovodný program. V sobotu dopoledne například představil David Horák svoji knihu Česká Route 66: nejkratší silnice s číslem 66 na světě!
Foto Mad

Již úvodem zmíněný Palo Faragula na výstavu kupodivu nepřivezl motorku, za kterou získal na ME přestaveb zlato, ale rozestavěné mašiny, protože: "Mně letos přišlo nejrozumnější přivézt motorky v plechu, ještě z výroby, aby lidi viděli ten postup. Myslím, že je to zajímavější, je vidět ta ruční práce. Tu vítěznou motorku z mistrovství Evropy mám vystavenou na dílně, má motor z hondy, ale jinak to je kompletně moje konstrukce." Palo má jediného zaměstnance, a to syna Maxe (v černé kšiltovce). Šikovný prcek je již spoluautorem motorky vzadu uprostřed.
Foto Mad

Palo Faragula má zaměstnání snů, jeho firma se na stavby a přestavby specializuje a provádí i servis. Radikálních přestaveb má Palo za sebou kolem dvanácti: "No, na to, že se tomu věnuji přes dvacet let, jich moc není, myslím těch radikálních, kdy děláte motorku od píky. Přestaveb jsou miliony. Po pravdě řečeno, to co vyrábím, nejsou motorky na dovolenou, to jsou motorky pro radost, vyjet si na ní na kafe nebo na bike week, je to prostě hračka."
Foto Mad

Jakub Sluka alias Kubajz, majitel firmy Kubajz Garage, přestavby, úpravy a servis motorek Harley Davidson, se věnuje spíš přestavbám: "Motorek, které se staví od nuly ubývá kvůli legislativním problémům, to bychom postavili jednu motorku za dva roky. Takže my většinou odstrojíme sériový motocykl na rám a motor a upravíme ho podle naší fantazie. Tady například majitel chtěl, aby celá horní část byla z jednoho dílu, což doteďka nikdo z Harleye neudělal, aby měl vršek jako monoblok."
Foto Mad

"Nebo toto, náš nejnovější motocykl Kolumbus. Rám a motor je Harley, ale vše ostatní, co vidíte, je námi vyrobené. Ty přestavby děláme tak dvě do roka, ale třeba právě tento Kolumbus jsme dělali dva roky. V sezóně děláme klasický servis a takovéto věci pak přes zimu. Na začátku jste řekl, že když jste šel kolem našeho stánku, myslel jste si, že nejsme výrobci, ale prodejci, a to je super, protože to je náš cíl. Aby motorka byla výjimečná, ale nevypadala jako sestavená někde v garáži, byla dokonalá do posledního detailu.
Foto Mad

Většina lidí se k tomu, co vlastně v životě chce dělat, dopracovává postupně, někomu to trvá celý život. Kubajzova cesta k upraveným motorkám byla velmi přímočará: "Já bydlím na Praze 6 u Džbánu, kde byl každý rok sraz HD, tam jsem chodil asi od sedmi let. Od té doby jsem věděl, že to je to, co chci dělat, a vyučil jsem se automechanikem. Zkoušky jsem udělal na výbornou, ale již během té doby jsem makal na motorkách. A když chcete být dobrý, dál se musíte učit každý den, například v roce 2013 přešel Harley na systém Can - bus, takže abyste zvládl takovéto zásadní přestavby, musíte proniknout i do kybernetiky. Pracujeme s kamarádem ve dvou a víc lidí rozhodně nechci, protože ta práce je tak precizní a náročná, že zodpovědnost za výsledek nechci rozmělňovat."

Co se metrů čtverečních týče, větší plochu než přestavby zabírali dovozci známých značek.
Foto Mad

Bylo by fakt podivné, kdyby na akci tohoto typy chyběl bodypainting.
Foto Mad

Příležitosti nechat se vyfotit s živým reklamním poutačem využil i liberecký primátor Tibor Batthyány.
Foto Mad

Podle zájmu, jaký třídenní Moto výstava vyvolala, je jasné, že se můžeme těšit na třetí ročník a tedy se i směle ptát na plány. Neuvažuje se třeba o nějaké formě spanilé jízdy? Petr Rybář naznačuje směr vývoje: "Nemyslím, že bychom uspořádali spanilou jízdu, protože jsme na začátku sezóny a počasí je nejisté. Ale máme jinou ideu, ptali jsme se vystavovatelů a uvažujeme, že do budoucna bychom nejlepší motorky oceňovali. V Česku jsou zatím jen dvě prestižní soutěže staveb, Euro Bike Fest Pasohlávky a Bohemian Custom Bike v Praze, takže založit další kvalitní soutěž staveb a přestaveb by nebylo od věci. Ještě na tom pracujeme. Kdyby ovšem zájem rostl jako dosud a výstava se měla v budoucnu rozšířit tak, že by se nevešla do Babylonu, vznikl by jiný problém, v Liberci totiž není vhodná větší krytá výstavní plocha."


Foto Mad

Foto Mad

Foto Mad


Text a foto Mad
cl
18. 12. 2018 16:16 Českolipská teplárenská zdraží v příštím roce teplo v České Lípě o 3,6 pct. Pro průměrnou domácnost to znamená zaplatit navíc zhruba 600 korun za rok.
skipas
18. 12. 2018 16:15 Skipas na celou sezonu na Ještědu v Liberci neplatí pro večerní lyžování. Provozovatel areálu TMR Ještěd tím rozčílil některé lyžaře, výtky odmítá.
jn lb
18. 12. 2018 15:11 Liberec chce od Jablonce dvakrát víc peněz na zajištění provozu tramvajové tratě, která spojuje obě města. Ročně by mělo jít zhruba o 22 milionů Kč.
volfová
18. 12. 2018 15:10 Jitka Volfová (ANO) zvolená starostkou České Lípy, bude dál i v radním Libereckého kraje, ale neuvolněným. Zůstane v pozici statutárního náměstka.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
prosinec
2018
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).