reklama

Liberecké Kino Varšava se ocitlo ve vzduchoprázdnu

24. 9. 2018
Poslední dobou poněkud utichla debata nad dalším osudem kina Varšava. V kině se sice občas něco děje, ale jeho rekonstrukce je stále v nedohlednu. A jak to s Varšavou za posledních deset let bylo? V roce 2008 jsme navrhovali, aby byl objekt zjednodušeně řečeno prodán s povinností nabyvatele vytvořit a provozovat v budově kinosál pro minimálně 100 osob. Tento záměr neprošel.
Liberecké Kino Varšava se ocitlo ve vzduchoprázdnu
archivní foto

Nechtěli jsme nechat objekt dále chátrat a proto ho město zařadilo do tzv. IPRM abychom ho mohli zrekonstruovat částěčně za peníze z evropských fondů na multifunkční objekt ve správě Základní umělecké školy, která by ho mimo jiné využila pro svůj dramtický obor a i pro vystoupení svých žáků.Zároveň by zde například s filmovým klubem mohlo fungovat i artové kino. O objekt by se tak starala městská organizace, která by mohla v pohodě spolupracovat s neziskovkami, která se kolem kina pohybovaly.

 Velký humbuk přihrál peníze a objekt nestihl spadnout

 Pak přišly volby v roce 2010, s nimi nové vedení města a to Varšavu z IPRM vyřadilo. To se nelíbilo několika aktivním občanům, kteří se sdružili do uskupení Zachraňme kino Varšava, které začalo tak nějak „nadivoko“, často i bez vědomí vlastníka, tedy města, objekt zachraňovat opravovat a organizovat v něm akce. Někdy v polovině minulého volebního období pak kolem Varšavy vznikl velký humbuk, který vyvrcholil tím, že se z rozpočtu města a částečně i kraje uvolnily prostředky na nezbytné záchranné práce a to nejnutnější, aby budova nespadla. Za tyto peníze se něco málo opravilo a začal se tam provozovat bar, konaly se tu a občasné akce a filmová představení. Provozovatele tehdy nikdo nevybíral a všichni ochránci transparentnosti a čistoty procesů, volači po změnách s malým i velkým „Z“, se nad tím nepozastavovali.

 Provozovatelem se stalo výše zmíněné sdružení, které se, pravda, zasloužilo o to, že objekt totálně nezchátral. Od té doby vzniklo několik různých záměrů s větší či menší účastí zmíněného sdružení na rekonstrukci kina, jež mají být fincovány z nejrůznější programů EU.

 Město by se konečně mělo zase chovat jako vlastník

 Ale realita? Zatím ticho po pěšině. Kino stojí, akce se pořádají téměř doslova na staveništi a rekonstrukce stále v nedohlednu. Město by se konečně mělo zase chovat jako vlastník. Jednoznačně by mělo říci, co s objektem zamýšlí, z jakých zdrojů ho chce zrekonstruovat, kdo ho bude provozovat, kolik bude stát jeho provoz a kdo ten provoz bude platit. Od roku 2010 nikdo na tyto otázky nedal jednoznačné odpovědi a místo toho se záměry přizpůsobují nejrůznějším možným i nemožným dotačním programům a vznikají z toho paskvily.

 Nalezení odpovědí na výše položené otázky možná nebude pro někoho úplně příjemné, ale bez toho zůstane Varšava tak dlouho ve vzduchoprázdnu, až nakonec spadne...

 

Petr Židek, lídr kandidátk\ ODS Liberec
Diskuse ke článku
O vaše názory a komentáře opravdu stojíme. Proto máte ke každému materiálu uveřejněnému na tomto portále možnost diskutovat. Aby se z diskusního fóra ale nestala "stoka" obvyklá u některých jiných webů, stanovil provozovatel www.genusplus.cz. Pravidla diskuse. Seznamte se s nimi, prosím, v záhlaví portálu v rubrice Pravidla diskuse. Děkujeme.
24. 9. 2018 08:13
Kinomil
Proboha, to je drzost! ODS, která nechala Varšavu zničit a zchátrat a nyní v zastupitelstvu blokuje prostředky pro ní, bude radit? Už fakt táhněte.
24. 9. 2018 08:22
jistě
Ano, potáhnou do vedení města. Aby ten svinčík po vás pomohli dát do pořádku.
24. 9. 2018 08:22
pozor!
opravu Varšavy zablokovalo minulé referendum opět spáchané ZPL, nezapomínáme
24. 9. 2018 11:17
Ondřej Pleštil
Vážený pane Židku,

dovolte, abych se za kino Varšava velmi ostře ohradil proti Vašemu článku.

Jsem členem předsednictva Spolku "Zachraňme kino Varšava", které se snaží již 7 let budovu kina zachránit a zároveň v něm provozuje kulturní program, doteď ve svém volném čase, bez nároku na honorář.

Mám na Vás několik otázek:
1, Za rok 2016 bylo v kině Varšava konáno 120 akcí a návštěvnosti byla 6000 diváků. Momentálně se koná promítání několikrát týdně. Promítání je omezeno stavebně technickým stavem budovy kina a také tím, že není kino digitalizované, tedy máme k dispozici jenom asi 1% možných snímků na trhu.
To je podle Vašeho názoru "několik" kulturních akci?
24. 9. 2018 11:17
Ondřej Pleštil
2, Při částečné rekonstrukci, ke které došlo v roce 2014/15, bylo použito 1,8 mil Kč alokovaných z prodej části budovy, pizzerie Maškovka, 400 000 Kč z Libereckého kraje a cca 1 000 000 Kč bylo sehnaných od dobrovolných dárců, firem a jednotlivců. Kromě toho funguje veřejná sbírka, na kterou občané Liberce poslali již 200 000 Kč a které byly použity na nutné opravy kina.
Považujete tyto prostředky za marginální?

24. 9. 2018 11:21
Ondřej Pleštil
kulturní dění v kině Varšava můžete pravidelně sledovat zde:
https://www.facebook.com/kinovarsava/
nebo na:
www.kinovarsava.cz
24. 9. 2018 11:48
Jj
Dobrej pokus o ziskani pozornosti
24. 9. 2018 11:18
Ondřej Pleštil
3, Podle cenového odhahu, který má město Liberec k dispozici, byla cena kina zhodnocena za dobu působení Spolku "Zachraňme kino Varšava" z 1 milionu Kč v roce 2012 na necelých 7 milionů Kč nyní.
Myslíte, že je to málo?

Kino Varšava jen tak nespadne, stavebně zcela jistě přežije nás oba. Letos slaví již 110 let od svého založení v roce 1908 (Tehdy Städtische Lichtspiele Reichenberg). 5. 10 2018 zahraje k tomuto výročí v kině kapela Hudba Praha band, jste srdečně zván na tento koncert.

Prosím o odpovědi na moje otázky. V případě Vašeho zájmu mě kontaktujte, rád se s Vámi sejdu a předložím plány k rekonstrukci kina.

za kino Varšava
Ondřej Pleštil
776 790 731

24. 9. 2018 11:46
Jozef
To je umeni velebit za mestske penize. Ty vase akce jsou pro par dobros.ru. kdyz do kina tak jedine do multiplexu. Doba pokrocila, vime.
24. 9. 2018 15:03
Ondře Pleštil
pane Jozefe, v předchozím příspěvku jsem jasně uvedl, že majetek Liberce byl zhodnocen, a to několikanásobně. 1,8 milionu Kč, které byly alokovány na rekonstrukci, šlo z prodeje vrchní části budovy, pizzerie Maškovka, tedy byla to zoufalá cesta, jak zachránit alespoň část prostředků získaných z prodeje Maškovky (tehdy 5 mil Kč) zpět do budovykina. To, že zastupitelé v roce 2012 rozhodli o rozprodání jediného a zároveň posledního kamenného libereckého kina, je velká ostuda náš všech. Nechápu, o jakém velebení za městské peníze mluvíte.
24. 9. 2018 15:45
buddy
Ve vší úctě k vaší práci a koníčku se ohrazuji proti tomu, aby jste se zde snažil vyvolávat nějaké emocionální pocity kolektivní viny. Kamenná kina vymírají a není to ničí ostuda, je to prostě daň pokroku. Chodil jsem na filmy do Varšavy, Lípy, Adrie i na Kralák, ale dnes to vzpomenu pouze s nostalgickým nádechem, prakticky jsou multiplexy mnohem přívětivější, o kvalitě projekce a zázemí ani nemluvě.
V klidu se svému koníčku dále věnujte, ale prosím nenuťte nás ostatní, abychom Vám ten nesmyslný projekt ještě platili.
24. 9. 2018 19:52
Ondřej Pleštil
Naopak Buddy, jednosálová kina zažívají velkou renesanci, jenom v našem městě jsme to ještě nepochopili:

zde uvádím dobré příklady z blízkého okolí Liberce:

https://www.informuji.cz/kina/program-kina-biograf-jicin.html?id=123

http://www.kinosemily.cz/

Souhlasím s Vámi, že uživatelsky jsou multiplexy přívětivější, ostatně i Varšava byla v době svého postavení svého druhu multiplex. Jde ale o posun v čase a v koncepci, který je třeba zavnímat. Multiplex nemůže být městotvornou strukturou jako jednosálová kina, prostě nevypadá "jako kino".

Koníček není to správné slovo a deklasuje činnost hobby úroveň, a tak to rozhodně není. Vnímám prostě jako závazek od veřejnosti pokračovat v projektu, lidé spontánně posílají své peníze stejně, jako když se stavělo národní divadlo. Je to patriotismus, nikoliv sentiment.
25. 9. 2018 10:53
Ondřej
Nevšiml jsem si, že by se multiplexy budovali na zelené louce a zakrývali plachtou coby cirkusové šapitó. Většinou se jedná o kino uvnitř nějakého obchoďáku. No a dle mého názoru většího génia loci má podle mého mínění stále původní typ kina, i když to je věcí každého jednotlivce.
24. 9. 2018 16:02
Tomas
Dobrý den pane Pleštile,
nechci použít tak "silnou rétoriku" jako pan Josef, protože i Vy komunikujete slušně. Po přečtení článku a Vašeho příspěvku mám na Vás několik otázek, prosím o odpovědi
1/ Kde jste se dočetl, že investovaných 1,8+0,4+1=3,2mil je považováno autorem článku za marginální? Eventuálně, máte rozpočet na celkovou opravu budovy a prostor kina vč.vybavení? Není z celkové potřebné částky zatím proinvestovaných 3,2mil zcela nedostačujících a dá se tedy říci, marginálních?
2/ Zhodnocení budovy: Z původních 1mil a zainvestovaných 2,2 mil z veřejných zdrojů(peníze města a kraje jsou veřejné zdroje, opravdu) a 1mil privátních zdrojů (tedy ze 4,2mil na 7 mil. ) kolik má vliv bublina na realitním trhu za 6let? Dokáži si představit diskuzi o zhodnocení ve výši 1mil ( a rozhodně díky Vám za to!!!), ale rozhodně ne o 6mil, jak se možná snažíte podsouvat ve Vašem příspěvku
3/ Kavárna vypadá na fotkách na vašich stránkách velmi hezky. Vlastník objektu použil standartní výběrové řízení na provozovatele (obvykle se stanovuje podle jediného kriteria, a to výše nájemného nebo nikoliv?) Toto téma jste nezmínil...
4/ Upřímně, věříte, že další drobné opravy a drobné investice, na které se občas "odněkud" sežene dotace dokáží opravit kompletně tento prostor? Nebo bude lepší, aby vlastník rozhodl, např. ve spolupráci se ZUŠ o významnějším využití prostor pro skutečně široké množství liberečáků a pak i zainvestoval částku v řádech vyšší?
Je jistě snažší najít politickou dohodu pro investici 30 mil. pro 5.000 osob než pro úzkou skupinku, která prostory využívá dnes. ( Vámi uvedených 6.000 návštěvníků na 120 akcí odhaduji, že chodí např.500osob s podobným zaujetím, a nikoliv 6000 konkrétních osob)

děkuji za odpovědi.
26. 9. 2018 10:42
Petr Židek
Dobrý den pane Pleštile,
rád odpovím na všechny tři otázky, byť úplně nerozumím vašemu rozhořčení, protože kritika v článku obsažená nebyla namířena vůči Vám a spolku Zachraňme kino Varšava. Možná i proto jsou moje odpovědi stručné a jednoduché:
ad 1) V článku počet akcí nijak nehodnotím, takže vlastně ani nevím, proč se mne na to ptáte...
ad 2) Nepovažuji tyto prostředky za marginální ve smyslu objemu peněz, které se vám a vašim kolegům podařilo získat. Ale oba víme, že nejsou dostatečné a z hlediska celkových nákladů na rekonstrukci marginální (ve smyslu menšinové) skutečně jsou.
ad 3) Nehodnotil jsem to ani v článku a nehodnotím to ani nyní...

Petr Židek
27. 9. 2018 09:42
Ondřej Pleštil
Dobrý den pane Židku,

k Vašim odpovědím na mé otázky:

ad 1, Myslím, počet akcí konaných v kině hodnotíte: "občasné akce a filmová představení". 120 akcí a 6000 návštěvníků nejsou podle mého názoru občasné akce, jedná se o pravidelný kulturní provoz, s historií, vlastním know how a dramaturgií, propagací, týmem lidí, kteří se o provoz starají atd..
ad 2, souhlasím s Vámi, náklady na rekonstrukci jsou v této chvíli 46 mil Kč + DPH
ad 3, To máte pravdu, trochu jsem se unáhlil, ale vyznění Vašeho článku na mě působí tak, že Vy byste hned věděl o někom, kdo by to dělal lépe. Oba asi dobře víme, že provoz takového zařízení (hlavně po rekonstrukci) se bez veřejné podpory neobejde, co myslíte? Stejně je to ostatně i s arénou (dle mých informací provozní příspěvek ze SML cca 10 mil Kč/rok) divadlem (70 mil Kč/rok) a další zařízení, o kterých nemám takový přehled.
24. 9. 2018 19:42
Ondřej Pleštil
Dobrý den Tomáši,

k Vašim otázkám:

1, Nešlo o marginálnost sumy, ale o celkové vyznění článku pana Židka, který se svým stylem dehonestující
2, Zhodnocení z 1 mil na 7 mil Kč vychází z cenových odhadů, které si zpracovalo SML, nezávisle na vůli spolku "Zachraňme kino Varšava" (dále jen ZKV). Podle toho, co píšete, se v problematice orientujete, tedy pro Vás nebude těžké si dokumenty na SML na příslušném odboru vyžádat.
3,Interiér kavárny vypadá dobře právě díky práci ZKV. Rekonstrukce získala mimo jiné jednu z cen Grand Prix obce architektů za rok 2015. Přijde mi proto zcela adekvátní, že má objekt v nájmu právě tento ZKV a ne nikdo jiný. ZKV si objekt kina od SML pronajal na základě usnesení Rady města. Kavárna sice pěkně vypadá, další objekt je ve stavu, jakém je, protože jej město Liberec svou nepéčí nechalo zchátrat. Věřte tomu, že celý provoz kulturního zařízení se musí dotovat vyšší částkou, než kolik se eventuelně vydělá v kavárně. Ostatně hospodaření ZKV je transparentní, můžete se o tom sám přesvědčit.
24. 9. 2018 19:42
Ondřej Pleštil
4, Spolupráci se ZUŠ dlouhodobě rozvíjíme, děti ze ZUŠ mají v kině pravidelné koncerty. S panem ředitelem ZUŠ Kolafou dlouhodobě jednáme o zřízení detašovaného pracoviště ZUŠ v kině Varšava pro dramatický soubor. Všechna povolení stran hygieny již máme, nyní je třeba udělat politické rozhodnutí o zřízení tohoto detašovaného pracoviště. Ze strany ZKV jsme všechny potřebné kroky podnikli.
Drobné opravy rozhodně situaci nevyřeší. Jak jsem psal, je hotový prováděcí projekt s rozpočtem, který může SML soutěžit. Rozpočet je 46 milionů Kč + DPH, příslušné dokumenty dostanete na Odboru správy majetku. Projekt Vám můžu osobně ukázat, jestli chcete. Stavba měla být z 90 % financována z Programu spolupráce EU, bohužel projekt nebyl na německé straně o jeden hlas před těmito prázdninami přijat. Důležité ale je, že je na světě pravomocné stavební povolení. Město Liberec má v rozpočtu prvních 20 mil Kč na rekonstrukci v letošním rozpočtu na 1.fázi rekonstrukce. Je na nových zastupitelích, jak se k projektu postaví.

Na akce chodí lidé různého věku a zaměření. Konají se zde projekce pro školy, chodí studenti SŠ, VŠ, i dospělá populace. Cílem je vytvořit širokospektrální klientelu, kterou lze ale stěží vytvářet s hlínou na podlaze.
24. 9. 2018 19:42
Ondřej Pleštil
Myslím, že celá debata je prostě o uznání, jestli provoz kina je či není veřejnou službou. Jistě uznáte, že do divadla přijde za celý rok řádově méně lidí než kolik jich jich vidí jednu telenovelu za jedinou hodinu. Přesto stojí zato udržovat městská kina právě jako veřejné služby. Kromě kulturního provozu se tím udržuje významná městská památka, dle památkářů jediné art-deco kino v ČR, v provozu. Zařízení tohoto typu zkrátka musí být dotována stejně jako divadla, MHD a mnohé další služby, které si blahobytná společnost, jakou je ta naše, myslím, může dovolit.

Když přijedou do našeho města zahraniční hosté, půjdete jim ukázat interiér multikina? Jistě ne. Každý se ptá na divadlo, radnici, a mimo jiné, i kino..Z jakého důvodu?

Napište prosím své celé jméno, ať vím, s kým má tu čest.
děkuji
Ondře Pleštil
26. 9. 2018 09:52
Jiří Prchal
Dobrý den,
a spolek ZKV ještě existuje? Nebo už to řídíte pouze Vy pane architekte?
Díky Jiří
27. 9. 2018 09:32
Ondřej Pleštil
dobrý den pane Prchale,
ano, ZKV existuje, můžete si to ověřit na spolkovém rejstříku, IČO je 22609768
pěkný den
26. 9. 2018 09:55
hmmmm
Už vidím, jak zahraiční návštěva míří zrovna do kina, zvlášť toho, které jste si tak nějak přisvojili pro svoje zájmy a záliby.
29. 12. 2018 12:48
Miloš Pleštil
Vážený pane "hmmmm".
Váš komentář nesvědčí právě o tom, že byste byl "v obraze", pokud jde o hodnocení záměrů a dosavadních výsledků činnosti spolku Zachraňme kino Varšava.
14. 3. 2019 16:17
Josef Klimeš
Dobrý den,

myslel jsem, že právě pestrost možností, jak kulturně trávit volný čas je dobrou vizitkou města, ve kterém žijeme. To jen na okraj na jízlivý komentář pana "hmmmm." Srovnávat multiplexové kino a nádherný prostor kina ze začátku minulého století je projev neznalosti, arogance k dříve vybudovanému a absolutní ignorace génia loci. Který, dle mého názoru, kino Varšava beze sporu má. Když jsem přišel studovat do Liberce, jeden z prvních silných zážitků z Liberce byl můj obdiv k této budově a dodnes pocit z prostoru kina Varšava ve mě rezonuje. Kavárna dnes vypadá úplně jinak než bývalý vstup do kina s kasou. Což je jen dobře. Velmi rád jsem chodil na filmový klub nebo na festival Febiofest.
Dále mě zaráží, že většina lidí v příspěvcích má jasný názor na to co s kinem, ale evidentně nejvíce se o záchranu kina zasazuje sdružení ZKV, ostatní jen tlachají. Místo, aby občané měli radost, že se konečně někdo našel, tak někteří z nich umí jen zlehčovat a dokonce zesměšňovat záslužnou činnost spolku, který "něco dělá." Tedy vyvíjí činnost, věnuje svůj čas a usílí, zachraňuje. A za to sklízí jen posměch a musí se obhajovat? To je opravdu zarážející.
14. 3. 2019 16:18
Josef Klimeš
Také ZKV supluje město, které si evidentně cenné budovy neváží nebo minimálně nevážilo. Myslím tím jeho politické představitele. Správný hospodář se takto nechová. Zřejmě patřím k "občasným" návštěvníkům znovuzrozeného kina a nechci hodnotit, kolik návštěvníků je vlastně dost. Ano, také cítím zlehčování nebo jen neznalost stavu o stávajícím programu kina z původního článku. Přesto držím pěsti a doufám, že kino se podaří zachránit a svou návštěvou to rád podpořím. A budu vzpomínat na léta, kdy jsem jako student, dokázal ocenit tento skvělý kulturní stánek a přeji všem, aby vychutnali duch místa podobně a do budoucna o skvělou budovu a akce v něm nepřišli. Na závěr si rozhodně nemyslím, že éra takovýchto kin skončila. Naopak zase se obrozuje a znovu lidé objevují nádech génia loci po zkušenostech z multikin. A myslím, že každé rozumné město by se o tuto záchranu mělo snažit.
jíra
23. 3. 2019 19:25 Josef Jíra, jeden z nejznámějších a nejžádanějších českých malířů, by se letos dožil 90 let. Od 5. dubna je část jeho díla k vidění v Jablonci nad Nisou.
cyklostezka
23. 3. 2019 19:00 Cyklostezka, která se staví s evropskou dotací kolem Nisy v Liberci, bude o milion Kč dražší. Hotová měla být loni, dokončovat se ale bude až letos.
trh
23. 3. 2019 06:17 Farmářské trhy v Turnově se konají každou sobotu dopoledne na náměstí Českého ráje. Letos začínají v sobotu 30. března. Více informací na www.trhyfarmarske.cz.
varhany
23. 3. 2019 06:15 Liberecký kraj přispěje půl milionem korun na obnovu cenných varhan kostela Nejsvětějšího srdce Ježíšova v Jablonci nad Nisou. Vzácná památka nutně potřebuje renovaci.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
březen
2019
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).