reklama

Rychlému spojení do Německa brání stav trati v Polsku, jezdí se tam čtyřicítkou

6. 12. 2017
Rychlému vlakovému spojení z Liberce do německé Žitavy a dál na Drážďany stále brání špatný stav železniční trati na polském území. Zatímco na české a německé straně mohou vlaky jezdit až stokilometrovou rychlostí, přes Polsko jezdí 40 kilometrů v hodině. Jednání o polském úseku mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou se vedou na úrovni ministerstev dopravy Saska, Česka a Polska, řešení je ale otázkou let. ČTK to řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.
Rychlému spojení do Německa brání stav trati v Polsku, jezdí se tam čtyřicítkou
ilustrační foto

Železniční trať z Liberce do Žitavy patří k nejstarším v Libereckém kraji, za dva roky oslaví 160 let od svého otevření. Jednokolejná trať prošla v minulých deseti letech modernizací, která umožnila, aby vlaky na českém území po celé trase od hranic do Liberce jezdily stokilometrovou rychlostí. Obnovu nutně potřebuje i tříkilometrový úsek v Polsku, náklady se odhadují na více než tři miliony eur (77 milionů Kč).

Pro Poláky ale není trať důležitá, vlaky v Polsku nestaví. Proto už léta usilují o to, aby se na financování rekonstrukce úseku podíleli sousedé. Podobně už Česko a Německo přispěly Polákům na stavbu téměř čtyřkilometrového silničního spojení Libereckého kraje s Německem přes Polsko. Němci na něj dali 13 milionů eur (333 mil. Kč), dalších 2,5 milionu eur (64 mil. Kč) přidalo Česko.

"Nejpravděpodobnější scénář je, že správu trati převezmou česká a německá strana. O most by se starali Němci - společnost Deutsche Bahn, a o zbytek trasy by se starala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). K tomu je ale potřeba prezidentská smlouva. O ní se začíná jednat, ale podpis té smlouvy je záležitostí několika let," dodal Blažek.

Stav trati v Polsku není jedinou komplikací, která na cestující na trase čeká. V Žitavě se už rok pracuje na celkové přestavbě železniční stanice. Práce měly skončit už v listopadu, ale protáhly se a podle předběžných informací budou zřejmě pokračovat i po Novém roce. Cestující, kteří o adventních sobotách využijí posílené vlaky mířící na trhy do Drážďan, tak musí podle Blažka počítat s přestupem do náhradních autobusů zajišťujících dopravu mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou a opačně.

čtk
Diskuse ke článku
O vaše názory a komentáře opravdu stojíme. Proto máte ke každému materiálu uveřejněnému na tomto portále možnost diskutovat. Aby se z diskusního fóra ale nestala "stoka" obvyklá u některých jiných webů, stanovil provozovatel www.genusplus.cz Pravidla diskuse. Seznamte se s nimi, prosím, v záhlaví portálu v rubrice Pravidla diskuse. Děkujeme.
6. 12. 2017 07:41
!!!!!
co spojení do prahy za hodinu, je po volbách, pes po tom neštěkne!
6. 12. 2017 07:53
čest práci
Nemusím být za hodinu v Drážďanech na nákupu, rád bych ale pohodlně dojel z Liberce do centra Prahy, aniž bych musel brát auto, hledat parkoviště a pak jet půl hodiny metrem do centra. To samé autobus. Je hezké, že je na Černém Mostě za padesát minut, ale tím to nekončí. Až bude parkhaus pod nádražím, bude to výborné. Bude to stejně rychlé jako autem nebo busem ale nesrovnatelně pohodlnější. Jezdím do Prahy každý něsíc na poradu naší firmy a závidím kolegům z Ústí nebo Plzně. Přijedou vlakem, celou dobu ve vlaku si na compu dělají přípravu, nehledají v časové tísni místo kde v Praze zaparkovat a po poradě i klidně můžou dát i panáka. Já přijedu z Černého mostu, do centra se už ani nepokouším, protože i když bych našel místo v Kotvě nebo na Floře, stojí parking víc než lístek na vlak. Oni přijedou na Masaryčku bebo na hlavák, nemají žádný starosti a vlak jim jezdí každou hodinu. Za hodinu jsou v pohodě zpátky doma. Tak bych si to nějak představoval. V Polsku ať se vlak klidně courá čtyřicátkou, to mi žíly netrhá. Chci ale rychlý vlak do Prahy.
6. 12. 2017 08:13
Marek
To máte pravdu, od dob Hittlera se na trase Liberec - Praha nic nezměnilo, jenom se o tom před každými volbami nahlas hovoří. Chybí ty miliardy co by to stálo. Kdy to ale udělat když ne teď, když je ekonomický růst
6. 12. 2017 10:51
Jarka
To by bylo pěkné, ale netýká se to ani našich vnoučat
6. 12. 2017 23:17
Jiri
No, já jezdím do Prahy několikrát týdne a kolegům z Ústí fakt nezávidím pravidelnou kolonu na D8 před Prahou. Vlakové spojení z Ústí je asi fajn, z Liberce je zase fajn to autobusové. Je vždy jen otázka, kam a odkud do Prahy jedete. Pokud jedete na Prosek a stojíte v zácpě na D8 a nebo musíte jet ještě z hlavaku metrem ....
6. 12. 2017 10:34
Howg
Je pravda, ze se o tom roky jenom mluvi, tim se rychly koridor nepostavi
divadlo
12. 12. 2017 17:05 Nezvyklou scénu nabídne liberecké divadlo u Smetanovy opery Dvě vdovy. Dílo z 19. století zasadil režisér J.A. Pitínský do prostředí tenisového kurtu.
čl
12. 12. 2017 12:04 Českolipská teplárenská zlevní od Nového roku teplo a teplou vodu v průměru o čtyři procenta. Domácnosti v České Lípě zaplatí za gigajoule 654 Kč.
obyvatelé
12. 12. 2017 12:03 V Libereckém kraji žilo na konci třetího čtvrtletí 441.131 lidí, o 495 více než na začátku roku. Nové obyvatele získal kraj hlavně díky přistěhovalým.
vánoce v aréně
12. 12. 2017 06:25 Vánoční program pro děti z mateřských škol, prvního stupně základních škol a dětských domovů do věku 10 let připravili na pátek 15. prosince v Home Credit Areně. Více ZDE.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
prosinec
2017
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).